Arvids Egna (fd Gullmar III)

Gullmar III-webb

Bo Bergs möten med Gullmar III genom åren:
1952. Under senvintern hade familjen Berg försålt sin egenhändigt byggda mahognysegelbåt av typ Solvingen med nr 1 i seglet och konstruerad av Sven Thorell. Stora delar av torrsättningsperioden 51/52 hade gått åt till att konstruera en koster, som kom att beställas hos Enar Johansson i Norrtälje för leverans till våren 1953, vilket medförde att vi skulle vara utan segelbåt under kommande sommar. Redan tidigt på förvåren så började pappa Stig att jaga en dagseglare för sommarens seglingsbehov, vilket medförde att vi började med att cykla runt i Stockholmsregionen och titta på lämpliga objekt och då bl.a. internationella 5 meters jakter. Om jag minns rätt så var det hos Årstavikens Segelsällskap (ÅSS) som vi bl.a. kom att titta på Gullmar III.

Pappa Stig berättade nu att detta var den snabbaste 5:an och att man ganska allmänt ansåg att dess snabbhet hade mer eller mindre dödat klassen och i samma veva sa han något som fastnade i huvudet på den 10-årige sonen. ”Den är så jävla ful så jag vill inte ha den” och så blev det.

1973. Nu låg Gunilla, Millis och jag med våran nästan nyrenoverade Tumlare nr 9 i Granhamn efter en Ålandssegling och vilade ut, när Gullmar III seglades in av ägarna Leif Dahlquist och Ingrid Eiritz och förtöjde längs med vår sb-sida. Som träbåtsägare så hade vi en trevlig kväll tillsammans och den avslutades med att jag försökte köpa 5:an, men de hade köpt Gullmar III året innan så de var naturligtvis inte intresserade av att sälja henne.

2013 lyckades jag att köpa henne av Lennart Lindqvist. Lennart hade köpt Gullmar III i oktober 1980 och nästan direkt fraktat upp henne till Karlsro Bårvarv i Rosättra, Norrtälje, för total renovering. 19840407 löste han ut henne för 36 405 kronor, då hade hon fått alla spant bytta (ingen dubbelspantning), alla bottenstockar nya, nya syrafasta kölbultar, nya däcksbalkar, nytt teakdäck med nya skarndäck, mittfiskar och sargar i mahogny samt hela jakten nåtlimmad. Nu ställdes hon undan inomhus hemma i Gävle och 19850207 fick man hem en ny mast ifrån Mats i Hudiksvall till en kostnad av 3 500 kronor. Gullmar III blev aldrig sjösatt och då jag 20131020 hämtade henne var hon fortfarande förvarad inomhus. Gullmar III hade varit konstant torrsatt under 33 år.

Båtdata

Ägare Bo Berg
Anrop
Båttyp Int 5m
Byggnadsår 1943
Konstruktör Arvid Laurin
Varv Sjöexpress varv
Ort Lidingö
Löa 8,560 m
Lwl 5,85 m
Bredd 1,8 m
Djupgående 1,09 m
Deplacement 1,56 ton
Material i skrov Mahogny
Däck Teak
Riggtyp Bermuda
Segelyta(stor+fock) 22 kvm
Tecken i seglet 5 S66
Motor
Sommarhamn Washolmen
Vinterplats Washolmen