Spirit of Garm IV

Garm_IV

Garm IV blev Gunnar Mellgrens snabbaste och mest extrema konstruktion. Efter att båten sjösattes 1902 blev den internationellt berömd genom spektakulära vinster i Tyskland, Danmark, Norge och på västkusten.

Sommaren 1905 sålde Olof Mark henne till G. A. Kyhlberger som döpte om henne till San Toy och tog henne till ostkusten. Från 1905 – 1908 seglades hon framgångsrikt av John Carlssons team (Glas-Kalle). Legendariska prestationer innefattar bland annat Visby-vadet som anses vara förlagan till nuvarande Gotland Runt.

År 1908 donerades hon till flottan och försvann från kappseglingsscenen för att skrotas 1965/66.

Spirit of Garm IV är ett nybygge baserat på samma linjer och segelplan som Garm IV.

Sjösättning planeras till 2020.

Mer om projektet finns här (länk).

Båtdata

Ägare Kurt Rasmussen, Fredrik Eriksson, m.fl.
Anrop
Båttyp Fenkölsracer
Byggnadsår 1902/2020
Konstruktör Gunnar Mellgren
Varv Jönköpings Mekaniska Verkstad/amatörbyggd
Ort Jönköping/Oxelösund
Löa 18,26 (20,7 m peke) m
Lwl 11,6 m
Bredd 3,96 m
Djupgående 3,45 m
Deplacement 9,7 ton
Material i skrov Plåt/kallbakad
Däck Trä
Riggtyp Gaffel
Segelyta(stor+fock) 240 kvm
Tecken i seglet
Motor 40 hk diesel
Sommarhamn Oxelösund
Vinterplats Oxelösund