Ellinor

Ellinor

Denna båt är byggd 1956 hos bröderna Erikssons Båtbyggeri i Strängnäs efter Bertil Bothéns ritningar. Båten beställdes av Ingenjör Roy Swanson från Sollentuna och är inmätt första gången 15 september 1957. Roy döpte jakten till Seléne och la henne vid Brunnsvikens SS. Från byggnadsåret finns kvittot på byggnadsrättigheten, tjugo kronor som har betalts till GKSS John Lystrand den 16/8 1956. Efter Roy ägdes båten av konstnärinnan Siri Derkerts son.
När jag första gången kom i kontakt med båten som vi kallar Ellinor, 1977 kunde jag föga ana att hon en gång skulle bli min. Jag var bara 9 år då och seglade omkring i min optimistjolle. Dåvarande ägaren Birger Hansson från Ängby har i alla år seglat henne i Mälaren och Stockholms skärgård med ett par långresor till Ålands skärgård som extra krydda. Då hette båten Anne.

Birgers son Gunnar har lärt sig segla i denna båt, detta gjorde han så bra att han bl a kan titulera sig världsmästare. Vann VM för minitolvor i Saltsjöbaden. Gunnar har även sytt segel till båten, Gubbsegel som han kallade dem.

Gunnar har även hjälp till med uppdatering av mast samt beslag då en helt ny ny rigg monterats, okänt vilket år detta var. Som specialist och ägare av Rod-Rigg i Bromma kunde han sin läxa och resultatet är verkligen en fröjd.

När Birger ville sälja båten hösten 2000 så var jag av en händelse nere en kväll i Ängby Båtklubb, Då väcktes alla habegär och det blev en snabb affär. Problemet med att aldrig ha ägt en träbåt löstes genom flitigt konsulterande med gubbarna på varvet nere vid Kaanan, där finns också facit i Börje Erikssons 5 ½ S44 om man undrar hur en perfekt skött båt skall se ut.

Båten går tydligen fortfarande att segla snabbt att döma av en serie segrar i den årligt återkommande Sigtuna regattan. 2009 vann vi fläsket runt!

Ellinor är en god seglare men en helt perfekt familjebåt försedd med kyl, centralvärme, spis, pullpit, badstege, inombordare och nedsänkt furlex rullfock. Även rinnande vatten är en självklarhet ombord.

Ellinor har under de senaste åren uppdatersts löpande:
2010 skall överbyggnaden samt däcket renoveras, utredning av tillvägagångssätt pågår…
2009 Viloår
2008 Ny genua från Hamel. Dynorna i salongen kläs om.
2007 Ny stor samt fock från Hamel.
Motorenovering samt installation av backslag, ny axel och propeller. Göta 10 Hp.
Nytt hamnkapell, bomkapell, kapell till rullfocken.
Bytt sambord på styrbordsidan Gammal frysskada. Bobby hjälpte till.
Ny hjärtstock i rostfritt. Bobby där med.
Kölsvinet skrapat och målat med mönja.
Samtliga fall och skot utbytta.
Spinnacker utrustning samt beg spinnacker anskaffas. Bom skänkt av Vikingarnas SS som tack för hjälpen med ställning till deras renovering av fiket.
2006 Viloår.
2005 Byte av del av bord i akter. 2st spant i samma trakt.
2004 Viloår.
2003 skrovet renskrapat och betsat. 9 lager rubol!
2002 Kyl installeras. Ny värmare Gastherm vattenburen installeras. Nytt elsystem installeras.
Nya dynor i förpiken beställs. Nåtlimning av skrovet, endast partsiellt. Jungfrusunds Varv.
2001 Renovering av akterspegel, delvis utbytt. Gamla mantåg avlägsnade. Renskrapning av överbyggnad. Massor an impregnerande grundolja. 9 lager rubol!
2000 Nybliven lycklig ägare!

Båtdata

Ägare Rickard Holmlund
Anrop 070-838 09 15
Båttyp Nordisk Kryssare 5½
Byggnadsår 1956
Konstruktör Bertil Bothén
Varv Bröderna Erikssons Båtbyggeri
Ort Strängnäs
Löa 10,7 m
Lwl 0 m
Bredd 2,01 m
Djupgående 1,5 m
Deplacement 3,5 ton
Material i skrov Mahogny
Däck Pine
Riggtyp Bermuda (7/8)
Segelyta(stor+fock) 35 kvm
Tecken i seglet 5½, S40
Motor Göta 10 hk (bensin)
Sommarhamn Stäkets Motorbåt Sällskap
Vinterplats Stäkets Motorbåt Sällskap