Nirvana

Nirvana

Båten är ett förstklassigt bygge med Hondurasmahogny i skrovet, däcket i Oregon pine och överbyggnaden i teak. Den var nydanande på många sätt och blev en föregångare när det gäller bland annat utformning och planlösning. 1928 hade den finesser som kardanupphängt kök, vattenburen värme, självlänsande sittbrunn, toalett, självslående fock, rullklyvare m.m. Den byggdes enligt ”pilsnerregeln” – fru Kockums bidrag till bygget: hon ville ha plats för två pilsner mellan spanten och inga flaskor som rullade omkring när de seglade. Riggen var av bermudastyp med lång bom som svepte utanför aktern, inre fock på peterbom och klyvare på rullrev av s k Martin Geare-typ. 1956 ritades riggen om. Förstaget höjdes och båten försågs med stor genua på rullen. Bommen har kapats i olika etapper. Nirvana kan också föra bredfock och flying jib.

Nirvanas mest kände skeppare är Gösta du Rietz som var aktiv i SXK och flitigt skrev om sina seglingar till bl a Danmark, Tyskland och norrland via Finland i bl a Kryssarklubbens årsböcker. Båten seglades till Skottland av Halfdan Lugner. Hans ständige gast var Harry Macfie, Sveriges Jack London kallad, med ett antal böcker om hiskeliga vildmarksäventyr i Kanada bakom sig och som introducerade kanadensaren i Sverige.

1937 vitmålades skrovet. 1964-65 byttes de tre nedersta borden (mest p g a skruvarna) och enstaka bottenstockar. Sittbrunnen och inredningen byggdes om och däcket dukades (men togs senare bort). Vintern 1991-92 renoverades däck, ruff och sittbrunn till original.

1994-95 försågs båten med nya segel (stor och fock). Till båten hör en stor mängd segel, bl a en bredfock och stormstor i bomull.

2008-12 påbörjades en omfattande renovering med bl a ny kölplanka, nya bottenstockar och köl- och resningsbultar, byte av en del spant, delvis ny förstäv, byte av de sex nedersta borden på var sida, borttagande av laskbrickor som ersatts med snedlaskar, renskrapning invändigt. All mässingsskruv har bytts mot nya i brons.

Efter ett par års segling med synnerligen spartansk inredning fortsattes renoveringen hösten 2015 med byte av däck, inte för att däcksplankorna var dåliga men det var spik och skruv. Det innebär också renskrapning av däcksbalkarna och byte av ett fåtal som är dåliga. Även sittbrunnen påverkas och kommer att göras något bekvämare.

Ägare:
Frans Kockum, Ingenjör, Malmö, 1928-1929
Gustav du Rietz, direktör, Saltsjöbaden, 1929-1934
Halfdan Lugner, bankdirektör, Uddevalla, 1934-1945
Einar Pellas, redare, Uddevalla, 1945-1958
Fritiof Johansson, byggmästare, Stockholm, 1958-1962
Anders Parrow, läkare, Kalmar/Uppsala?, 1962-1973
Roger Willén och Barbro Nisbeth Willén, 1973-1975?
Bengt och Lars Harrling, Stockholm. 1975?-1991
Per Axelson och Anna Birgitta Eriksson, 1991-

Litteratur:
”Nirvana” en kryssare om 7,3 mätningstal enligt Svenska Kyssarklubbens regel (osignerad). Svenska Kryssarklubbens årsskrift 1929, s. 143-146 samt s. 251.
Du Rietz, Gösta: ”Nirvana” några erfarenheter av en ny båttyp. Svenska Kryssarklubbens årsskrift 1930, s. 94-105.
Du Rietz, Gösta: Med Nirvana till Danmark och Tyskland. Kungl. Svenska Segelsällskapet. Årsbok 1930, s. 289-302.
Du Rietz, Gösta: En familjesegling runt Bottenhavet. Svenska Kryssarklubbens årsskrift 1933, s. 83-109.
Du Rietz, Gösta: Långfärdssegling, i Nordens båtar. 1, 1939, s. 440-442.
Herlin, Sonja: s/y Nirvana – en båt med renommé. Veteranbåten 1986:1, s. 8-9.
Willén, Roger: På jakt efter en gestalt. Svenska Kryssarklubbens årsskrift 1974, s. 6-19.
Axelson, Per & Eriksson, Anna Birgitta: S/y Nirvana renoveras… Herlin-bladet hösten 2010

Båtdata

Ägare Per Axelson Anna Birgitta Eriksson
Anrop 070-604 04 66, 076-239 23 37, SA6095
Båttyp Modifierad koster
Byggnadsår 1928
Konstruktör Tore Herlin
Varv Lunds Yachvarv
Ort Limhamn
Löa 9,70 m
Lwl 8,25 m
Bredd 2,70 m
Djupgående 1,53 m
Deplacement 6,9 ton
Material i skrov Hondurasmahogny
Däck Oregon pine
Riggtyp Bermuda
Segelyta(stor+fock) 53 kvm
Tecken i seglet SXK 117, HKR
Motor MD2b, 25 hkr
Sommarhamn Värmdö
Vinterplats Värmdö