Magna

Magna-new-webb

Magna, ex Ella, byggdes i ett exemplar, men blev så lyckad att ytterligare en båt byggdes. År 1954 byttes originalkölen av järn mot en blyköl varvid ca. 40cm dödträ lades till. En välbärgad Londonbaserad ingenjör; S.L. Bengtsson ägde henne i mange år. Hans faste gast var sjöscout, så Ella blev donert till Göteborgs Sjöscoutskår ca. 1965. Sänare havnade hon i Stockholm.

Eli och Ulf T. Ulriksen fann henne till salu på internett, och drog till Stockholm och köpte henne i April 1999. Hon blev lastad på semitrailer og kört från Jungfrusunds varv til Tønsberg, Norge. 26 April blev hon sjösatt i sin nya hemmahavn, och blev döpt om till ”Magna” efter Ulf’s mor. Magna hadde vårdats väl av sine f.d. ägare. Den sänaste; Johan Kragsterman var båtbyggare och hadde gjort endel nödvändige reparationer. Dessutom hadde han slipat ned och oljat och fernisserad skrog och rigg. De första 2 säsongerna i Norge blev det derfor inte nödvändigt med något större arbete. Man tog bort et icke-originellt peke och et bensinvärmeapparat, mens ny gasolspis och större bensintank blev satt inn. Dessutom blev skylight och skjutlucka byggd om med lägre profil, och ny vågbrytare blev monterad på hyttaket våren 2000.

Vinteren 2001 blev den gamle Göta motoren ersätt av en ny Nanni dieselmotor på 21 Hk. Den nya motoren fikk plats i motorrummet utan större ändringar, så att ny propelleraxel kunne gå i det gamla loppet. Ny foldepropeller blev också monterad. Resultat: Större fart båda med motor och under sägel, och dessutom mycket tystare motorgång! Våren 2001 blev dessutom ny eltoa och ny septiktank monterad, samt el-ankarwinch.

Vintersäsongen 2002 ble et kombinerat diskställe och kylbox i mahogny monterad i kahyttens akterkant under kartbordet. I toalettrummet ble et nedfällbart vaskställe type järnvegs-sovvagn i mässing och mahogny monterad.

Vintersäsongen 2003 blev cockpit och styrbrunn gjort självlänsande, mens kahyttfönstrarna fikk nya glas. Nya motorinstrument med hvit bakgrund och chrominnfattning blev monterade. Supstuga blev sydd.

Ägarlängd
S.L. Bengtsson
Göteborg Sjöscouter
Jan Mannheimer
Johan Kragstermann 1951-1966
1966-1977
1977-1990?
1990-1999

 

Båtdata

Ägare Ulf T Ulriksen
Anrop +47-926 260 27
Båttyp Kustkryssare
Byggnadsår 1951
Konstruktör Åke Améen
Varv Hjalmar Johansson, Långedrag
Ort Göteborg
Löa 11,5 m
Lwl 8,5 m
Bredd 2,5 m
Djupgående 1,8 m
Deplacement 6,3 ton
Material i skrov Hondurasmahogny
Däck Teak
Riggtyp BermudaKutter
Segelyta(stor+fock) 60 kvm
Tecken i seglet KR, N33
Motor NanniKubota 3cyl diesel
Sommarhamn Teie Båthavn, Tønsberg
Vinterplats Kaldnes, Tønsberg