Moshulu

moshulu_600

Moshulu är en Östersjöåtta med segelnummer L13 (L= Finland) och K-märkt i Finland. Båten är så gott som helt i original. Skrov, mast, dubbla förstag, däck, inredning, till och med mahognyskärbrädorna i pentryt är som vid leverans.

Skrov, däck och mast i Oregon pine. Ruff, sittbrunn och inredning i mahogny. Masten är +16m och storseglet är 44 kvm och genuan på 34 kvm.

s/y Moshulus historia är mycket intressant och helt dokumenterad. Båtens beställdes av skeppsredaren Edgar Erikson från Åland. Samma år som östersjökryssaren blev färdig övertog Edgard vd posten för rederiaktiebolaget Gustaf Erikson ”GE”. GE ägde före kriget världens största segelfartygsflotta och många har nog sett Pommern i Mariehamn. Ett av deras största skepp var den fyrmastade barken Moshulu som bla. vann ”The grain race” 1939.

Moshulu är ett Irquoisnamn – indianstam – som betyder ”Han som inte fruktar någonting”. Även s/y Moshulu har i alla tider levat upp till sitt namn. Då Wilenius 1948 levererade Moshulu åt Edgar Erikson från Borgå till Hangö måste man segla förbi Porkala. Porkala var besatt efter kriget av den ryska armen. Men då det var mycket hård storm beslöt man att segla genom Porkalaskärgården trots risk att bli fängslade av ryssarna. Stormen var så hård att man antog att ryssarna inte vågar gå ut och så kunde man fortsätta sin färd.

Wilenius båtvarvf var och är fortfarande ett av de kändaste i Finland. Men efter kriget var det brist på allting. Så det berättas att Oregon pine virket till Moshulu kom till Finland med Eriksons egna skepp. Adressen vid import var ”för att användas vi reparation av segelskepp”. Men bla. Edgards son Björn säger att det är nog helt klart att det var menat till Moshulu.

Vi har seglat med Moshulu i fem somrar. Mycket har gjorts för att bevara och samtidigt rusta upp så att båten kan fortsätta att segla som den var menad att göra. Med nya laminatsegel till sommaren 2016 och alla små förbättringar har vi nu kunnat bekräfta att med vind kring 8 m/s kan vi göra +8 knop. Man kan väl segla utan att reva upp till 10 m/s. Vi har även varit ute i 15 m/s utan problem med ett rev och en liten genua.

Moshulu är en mycket bekväm båt att färdas med. Inne i salongen finns två st. 2m soffor/sjökojer. Ruffen är ca 5m lång och har ståhöjd vilket betyder ända fram förbi masten. I förpiken under däck blir det en stor dubbelsäng. Dessutom finns det garderob med hänghöjd för en fullång klänning samt ett tiotal lådor för diverse saker som kläder mm. WC ryms man in i med stängd dörr och som besiktningsreglerna förutser så finns även rymlig septitank monterad. Dessutom finns det en stickkoj och flera utrymmen under britsar och i kölsvinet så stuvutrymmet tycks aldrig ta slut.

Moshulu har egna websidor med bilder och text på finska (vi kommer att översätta åtminstone historiken); www.moshulu.org.

I Facebook hittar ni även bilder och text på svenska; www.facebook.com/MoshuluSailingYacht.

Moshulus ursprungliga halvmodell finns på ”Helsingfors Segelsällskap r.f.” HSS.

Erikssons bark finns idag finns i Philadelphia (moshulu.com).

 

Man får gärna vara i kontakt med oss med frågor eller annat spalmgre@gmail.com

Båtdata

Ägare Stefan Palmgren Merja Kulmavuori-Palmgren
Anrop spalmgre@gmail.com
Båttyp Ö8
Byggnadsår 1948
Konstruktör Birger Slotte
Varv Willenius Båtvarv
Ort Borgå
Löa 12,30 m
Lwl m
Bredd 2,75 m
Djupgående 1,90 m
Deplacement 7,5 ton
Material i skrov Oregon pine & mahogny
Däck Oregon pine
Riggtyp Bermuda
Segelyta(stor+fock) 55 kvm
Tecken i seglet Ö8, L13
Motor Beta Marine 28
Sommarhamn Helsingfors Sindbad på Drumsö
Vinterplats Helsingfors Sindbad på Drumsö