Mirella

Mirella-webb

Mirella byggdes 1905 av Heinrich Heidtmann i Hamburg som en 9 SL (Segel Längden) kreuzeryacht efter en handikapp regel från 1898. Regeln var mycket populär i Tyskland, men även i Danmark, fram till att den internationella R-regeln ersatte den 1907. Eftersom det fanns stora likheter mättes många av SL båtarna in som R-jakter. Mirella seglade således som R9 i några av de kappseglingar hon var med i efter 1907.

Genom omfattande sökning i DieYacht på www.yachtsportarchiv.de har vi med ganska stor säkerhet tagit reda på Mirellas historia från 1905 till 1914: Hon ägdes av Charles Wolff från 1905 till 1907 under namnet Wiking med hemmahamn i Hamburg. 1907 sålde Charles Wiking till sin klubbkamrat, Andreas Ellerbrock, i NRV (Norddeutche Regatta Verein). Andreas kappseglade med Wiking, i bla Kieler Woche, tills han köpte en större och modernare jakt. Han annonserade ut Wiking till försäljning (”See-Tourenkreuzer m. 6HP.-Hilfsmotor ’Wiking’…”) för 7000 DM i tre olika nummer av Die Yacht under 1914. Det är den sista länken i den tyska historien.

Nästa länk i historien är svensk och den hittar vi i Svenska Kryssar Klubbens register mellan 1924 och 1929. Där finns en segeljakt byggd 1905 av Heditmann, med namnet Viking, och med Otto Åkerman som ägare. Förutom att namnet stämmer överens är måtten i matrikeln identiska med måtten i annonsen från 1914. Konsul Otto Åkerman var hedersmedlem i Norrköpings Segel Sällskap och även ledamot i KSSS. Otto Åkerman dog 1931..

Historien till 1929 är byggd på indicier, men från 30 talet har vi säkra uppgifter som vi fått genom samtal med föregående ägare eller söner till dem. I Veteranbåten, nummer 3 1993, finns en artikel av Styrbjörn Holm och Stefan Iwanowski som beskriver Yngve Holms inställda Söderhavssegling. Den seglingen hade den kände konstruktören tänkt göra med en tysk havskryssare vid namn Blue Peter. Blue Peter är identisk med Mirella. Yngve Holm ägde Mirella, i Ystad, fram till sin död 1943 då fotograf Sten Jensen köpte henne från dödsboet. Ny hemmahamn var Lomma i Skåne. Därefter köpte Tapetserare Carl Eric Johannson henne 1955 och hon kom upp till Stockholm med Stora Essinge som hemmahamn. Carl Eric mätte in henne efter havskryssarregeln för att segla i Gotland Runt, det var då hon fick numret KR S305. 1958 köptes hon av Ernst von Segebaden som döpte om henne till Mirella, med hemmahamn Drottningholm. Som kuriosa kan nämnas att Ernst var gift med Yngve Holms änka, så man kan säga att hon kom tillbaks till Holm släkten…

Segebaden ägde henne till 1970, varefter hon var i ägo av Patrik Gyllenhammar, Djursholm, fram till någon gång i mitten av 80-talet då hon köptes av Håkan Johansson och Fredrik Gullberg. 1988 köpte vi Mirella från dom och vi har under de senaste 28 åren vårdat henne och framförallt gjort många och härliga långseglingar med henne. År 1996 gjorde vi den längsta seglingen till Hebriderna på Skottlands västkust (2 sidig artikel i Rese Expressen 1997). Vi har också seglat till St Peterburg, Tyska bukten, Danmark, Estland och naturligtvis längs hela den svenska kusten. Vi har byggt om större delen av inredningen och riggat om henne (2001) till ungefär samma rigg som hon hade på 30-talet. Hon fick ett helt nytt segelställ 2004 från Boding Segel och efter det har hon blivit en riktig snabbseglare i lätta skärgårdsvindar… Innan vi riggade om henne krävdes det minst 6 m/s för att hon skulle röra sig… I samband med 100-års jubileumet fick hon också nya skotwinchar och skotbänkar.

Mirella är nu till salu och vi söker efter nya engagerade ägare som kan ta över!

Båtdata

Ägare Rimming Tomas
Anrop
Båttyp Havskryssare
Byggnadsår 1905
Konstruktör H Heidtman
Varv Heidtman
Ort Hamburg, Tyskland
Löa 12,5 m
Lwl 9 m
Bredd 2,8 m
Djupgående 1,9 m
Deplacement 8 ton
Material i skrov Oregon pine
Däck Plywood
Riggtyp Bermuda
Segelyta(stor+fock) 93 kvm
Tecken i seglet KR, 305
Motor Volvo Penta 10A
Sommarhamn Göta SS, Långholmen
Vinterplats Göta SS, Långholmen