Garm

Garm

Båten byggdes åt direktör Svallander på ARA-bolagen. Han använde den några år innan hans dotter tog över båten i slutet av 60-talet. Garm användes flitigt och såldes i mitten av 70-talet vidare till en annan familj som ägde den ända fram till tidigt 90-tal då den såldes vidare till den ägaren som i sin tur sålde den till mig år 2001. Garm har varit väl efterhållen fram till mitten av 80-talet då underhållet började eftersättas lite grand, det gjordes också några mindre lyckade ombyggnader som bidrog till att skicket försämrades.

När jag köpte båten var den mogen för renovering och vi tog den på trailer till Stavanger i Norge där jag då bodde. Tillsammans med en isländsk båtbyggarmästare, Ingi Larusson, renoverade vi båten under tre år och ca 3000 arbetstimmar. 2004 sjösatte vi henne igen, men i 2005 fick vi tvillingar och då blev hon inte sjösatt. I slutet av 2005 flyttade vi hem till Sverige men Garm blev kvar i Norge till sommaren 2007 då vi seglade hem henne genom Göta Kanal.

Vi har bland annat nåtlimmat ca 300 meter under vattenlinjen, byggt om hela sittbrunnen till originalutförande, bytt alla rutor, dragit om elsystemet, installerat septiktankar och tryckvatten, samt gjort en mängd småjobb. Båten är nu i bra bruksskick men det finns massor med småjobb kvar att göra.

Båtdata

Ägare Håkan Arvidsson
Anrop 073-508 22 21
Båttyp Havskryssare
Byggnadsår 1964
Konstruktör Knud H Reimers
Varv Gräddö
Ort Roslagen
Löa 12,9 m
Lwl 11,8 m
Bredd 3,6 m
Djupgående 1,55 m
Deplacement 12,5 ton
Material i skrov Hondurasmahogny
Däck Teak
Riggtyp Yawl
Segelyta(stor+fock) 81 kvm
Tecken i seglet KR, S682
Motor Yanmar 77 hk
Sommarhamn Småängsviken, Ingarö
Vinterplats Pampas Marina, Solna