Antigua

Curres Folkbåt-webb

Antigua är uppkallad efter ön i Karibien och kom till som en sots tribut till totalsegern i Karibiens största regatta år 1998. Min båt byggdes 1957 av mästaren Johannes Olsson i Kungsviken på Orust, på hans varv ovanför öns brantaste backen. Inköpet gjordes år 2000 med målet att att få ett exemplar med snygg stil och bra skick. Det sista hörde ihop med min plan att segla, inte renovera. Stilen med låg, måttligt välvd ruff, fotlister i mahogny som följer språnget, lång sittbrunn och kromade havskryssarerutor, är ovanligt och tilltalande och ledde till köpet.

Skicket klickade även genom att dåvarande ägaren hade satt in vattenburen fotogenvärmare med konvektorer under kojerna, flyttat köket ut i sittbrunnsbänken, byggt garderober i ruffen och monterat ribbgarnering på skrovsidorna. Likväl visade sig båten läcka vid hård segling och första vintern lades den därför upp på Ingmarsö, där Erikssons Båtbyggeri bytte ett par bord.

Viktigaste förbättringarna är nya kölbultar med större, kraftigare brickor på bottenstockarna för bättre avlastning. I aktern har borden lossats, limmats och satts fast igen i akterspegeln med extralång skruv för att få tätt i landen i hårdvind. På komfortsidan har nya dynor med tjock, mjuk stoppning tlllkommit, varpå besättningen sover skönt som på ett hotell ombord. Nytt däck runt masten, har flinke båtbyggaren Calle Thorne gjort och nästa mål är att bytta däcksduken, som börjar ha gjort sitt efter 50 år.

Under åren har inga andra större operationer behövts, istället har tid lagts på att ha Antigua kappseglingsmässig. Bottnen har slipats ner, landen har skrapats släta och järnkölen har spacklats upp för att bli liksidig. Ett nytt kappseglingsställ har skaffats från Hamel Sails i Karlshamn, som har koll på snabba Folkbåtssegel efter otaliga SM-tecken. Hans Hamel har även levererat en gennaker, som hissas i masttoppen för fart på öppna bogar på SRS-seglingar. Ett två meter långt demonterbart peke i form av en spinnakerbom, gör det möjligt med smidiga gippar mellan förstaget och gennakerns förlik.

Största segern med Antigua – hittills – är totalsegern i första ÅF Inshore Race Stockholm – Sandhamn år 2013, som bevisade att väl seglad är en F svårslagen.

Antigua har byggnummer 449, men seglar även med nr 100. Skälet är att ett begagnat ställ köptes från F SWE 1000, men tid fanns inte inför en kappsegling att märka om storseglet. Istället togs en nolla bort och sedan dess turseglas med SWE 100 i seglet.

Hemmahamn för F SWE 449/100 Antigua, är Bullandö – ostkustens största (och bästa) marina. Läget på Värmdö ligger bra till för turer till Sandhamn, Bullerö och Utö eller in till Stockholm för att delta i Peter Norlin Memorial och Vikingaregattan. På Bullandö ligger mest moderna stora båtar och när flanörer ser en fin träbåt händer att att de stannar till och kommenterar skicket. Eller när glassätarna på krogbryggan ser F 100 kortkryssa ut med fullt drag en dag med frisk vind, applåderar de ibland. Mottot ”Folkboats for ever” stämmer särskilt bra i sådana stunder.

Allmänt är nöjet med en Folkbåt den behagliga balansen, angenämt rodertryck och stryktåligheten. Det går att pressa Folkbåten när andra revar eller kör motor i 8-10  m/sek d v s  20 knops vind. Dessutom är båten smidig att manövrera, går att segla ut och in i hamnar och göra precisionstilläggningar. För upptäcktsturer i skärgården har Antigua gett sin skeppare ypperliga naturupplevelser med besök på öar som få lägger till vid och kappseglandet ger fortsatt nöje.

2017 fyllde Folkbåten 75 år, vilket hyllades med vårutflykt till Arendal, där första båten byggdes och en jubileumsregatta i danska Kerteminde. Båten kom till på initiativ av Skandinaviska Seglarförbundet och ritades av Tord Sunden, ingenjör på Eriksbergs Varv i Göteborg på anmodan av skeppsredare Sven Salén, som även kom på namnet Folkbåt. Målet var att ta fram en sjöduglig, lättbygd och billig båt, lämpad för serietillverkning.

Sven Salén ska harangeras för att Folkbåten blev en framgång. Han beställde på spekulation 1941 hela 60 båtar på Sverres Varv i Göteborg och ett i Söderköping. På kort tid fick på så vis klassen fart och otaliga varv runt om i landet hakade på efterfrågan. I kölvattnet uppstod dock diskussion om upphovsrätten och först 1966 blev Tord Sundén efter förlikning erkänd som Folkbåtens rättmätige konstruktör och hans signatur finns sedan dess på ritningen.

Exakta antalet Folkbåtar är okänt, många blev amatörbyggda och aldrig inmätta. Den svenska matrikeln omfattar 1392 båtar, den senaste ett nybygge i trä, sjösatt 2015. Inklusive Folkbåtar som byggts i Danmark, USA och Tyskland finns cirka 3 600 Folkbåtar. Största Folkbåtsbravaden står unge britten Leo Goolden för, som 2015 soloseglade sin  träbåt ”Lorema” över Atlanten och till fullo bevisade Folkbåtens sjövärdighet. Saléns vision och Sundéns förmåga fungerar fortfarande. Med andra ord stämmer klassens motto ”Folkboats for ever”  till fullo.

Båtdata

Ägare Curt Gelin
Anrop 0704381457
Båttyp Nordisk Folkbåt
Byggnadsår 1957
Konstruktör Tord Sunden
Varv Johannes Olsson & söner
Ort Orust
Löa 7,68 m
Lwl 6,00 m
Bredd 2,20 m
Djupgående 1,20 m
Deplacement 1,930 ton
Material i skrov Furu
Däck Dukat furudäck
Riggtyp Partial
Segelyta(stor+fock) 24 kvm
Tecken i seglet F SWE 100/449
Motor Utbordare
Sommarhamn Bullandö Marina
Vinterplats