Atena

atenaatena nr 2

Havskryssaren Atena  var en av en ny generation kappseglare som byggdes efter kriget med Gotland Runts stigande popularitet som drivkraft. Atena nådde sin största framgång in Gotland Runt 1957, då hon blev tvåa i sin klass.

Båten designades av fabrikören Paul Rönnqvist i Vingåker med hjälp av företagets ritare. Det blev en påkostad stor och modern segeljakt med ståhöjd i salongen, mahogny på ekspant och bronsbottenstockar.  Atena har en distinkt och linjeskön ”äggform” och är nästan spetsgattad med mycket smal häck. Båten byggdes hos Schelins i Kungsör och fabrikör Rönnqvist var nog i sitt ritarbete inte helt opåverkad av Schelins affärspartner vid den här tiden, Knud Reimers. Från början var friborden och rufftaket målade i en speciell nyans som familjen kallade ”Atenablå”.

Atenas första hemmahamn var Läppe vid Hjälmaren, där hon fick ett eget båthus som fortfarande tillhör familjen. Båten övertogs av sonen PO Rönnkvist och ägdes därefter av ytterligare en familj i släkten. Från 70-talets slut och 30 år framåt hade båten olika ägare som skötte henne bra och Atena är därför i utmärkt skick. Det mesta är original, men med nytt elsystem, pigg motor, holdingtank är hon en modern klassiker och bekväm för tre personer. Teakdäcket, ruffens och sittbrunnens mahognyytor har behandlats med Coelan.

År 2008 gjorde Atena comeback i Gotland Runts ”Antikrunda”. Efter en mycket fin start hamnade Atena långt bakom de större och snabbare båtarna för att sedan fastna i ett stiltjebälte utanför Huvudskär. På vägen ner mot Savorev blåste det upp och  storliket började ryckas upp ur bommen och trävirket följde med. Ett snabbt beslut togs med ny kurs direkt på Landsort och Trosa, vilket lär ha sett rätt märkligt ut på KSSS monitorer.

Atena har gjort flera långturer med början 2007 till Helsingfors och Tallin. Fem år senare var det dags för ny Finlandstur och som kulminerade med segern i Champagne Nicolas Feuillatte Baltic Classic Master Cup Helsinki 2012. Det följande året blev Atena trea i Trosa Arkö Classic efter 95:ornat Kerma och La Morena. År 2016 deltog hon i Sandhamnsregattan Classic och i Kräftköret.

Båtdata

Ägare Olle Appelberg
Anrop VHF SD3372
Båttyp Havskryssare
Byggnadsår 1953
Konstruktör Paul Rönnqvist
Varv Kungsörs Båtvarv
Ort Kungsör
Löa 10,9 m
Lwl 7,8 m
Bredd 2,42 m
Djupgående 1,6 m
Deplacement 5,7 ton
Material i skrov Mahogny
Däck Teak
Riggtyp Bermuda
Segelyta(stor+fock) 44 kvm
Tecken i seglet KR, S256
Motor Pentadiesel, 19 hk
Sommarhamn Trosa
Vinterplats Baltic Varv, Trosa